Marco-Pereira.png
  • Instagram

Marco Pereira


Violonista, compositor e arranjador é natural de São Paulo onde fez seus estudos de violão sob a orientação do mestre uruguaio Isaias Sávio no Conservatório Dramático e Musical de São Paulo.

Viveu na França por cinco anos e recebeu o título de Mestre em Violão Clássico pela Université Musicale Internationale de Paris. Defendeu tese sobre a música de Heitor Villa-Lobos no Departamento de Musicologia da Universidade de Paris-Sorbonne o que resultou no seu livro Heitor Villa-Lobos, sua obra para violão. Na Espanha, obteve dois prêmios em importantes concursos internacionais: Concurso Andrés Segóvia (Palma de Mallorca) e Concurso Francisco Tárrega (Valência). De volta ao Brasil, criou na UnB (Universidade de Brasília), os cursos de Violão Superior e Harmonia Funcional. Gravou dois discos pelo selo Som da Gente, de São Paulo (Violão Popular Brasileiro Contemporâneo - 1985 e Círculo das Cordas - 1987), trabalhos que o levaram ao Town Hall, de Nova York, em 1988. A partir de 1990, já morando no Rio de Janeiro, participou, em quatro oportunidades diferentes, do Free Jazz Festival: numa memorável apresentação do Trio D'Alma, em 1989; com seu trabalho solo, em 1991; ao lado de Wagner Tiso, em 1992 e ao lado de Edu Lobo, em1996. Gravou com importantes artistas do cenário musical brasileiro, tais como: Luciana Souza, Zélia Duncan, Edu Lobo, Cássia Eller, Gilberto Gil, Gal Costa, Wagner Tiso, Daniela Mercury, Zizi Possi, Rildo Hora, Paulinho da Viola, Tom Jobim, Milton Nascimento, Leila Pinheiro, Fátima Guedes, Nelson Gonçalves e Roberto Carlos, entre outros. Recebeu o prêmio Sharp em dois anos consecutivos: Melhor Arranjador de MPB pelo disco Gal, da cantora Gal Costa - 1993 e Melhor Solista/Melhor Disco Instrumental do ano pelo trabalho Bons Encontros, em duo com o pianista Cristóvão Bastos - 1994. Em 1995, lançou três CDs : Dança dos Quatro Ventos pelo selo belga GHA, Elegia pelo selo Channel Classics da Holanda e Brasil Musical pelo selo Tom Brasil de São Paulo. Gravou em 1999 o elogiadíssimo CD de violão solo, Valsas Brasileiras, com um repertório primoroso de modernas valsas populares. Seus outros CDs são: Luz das Cordas (com o bandolinista Hamilton de Holanda), Afinidade (com o gaitista Gabriel Grossi), Original (CD autoral com suas composições para violão solo – GSP (Guitar Solo Publications – San Francisco, CA – USA), O samba da minha terra (com composições próprias e novas leituras de clássicos da
música brasileira), Stella del Matino (EGEA – Perugia –Itália) e Essence (Kind of Blue –Lugano - Suiça) Foi diretor artístico da série Grandes Encontros, um importante projeto de valorização do músico brasileiro que aconteceu no Teatro Leblon - Rio de Janeiro entre os anos de 2001 e 2004. Mantem intensa atividade como solista, tanto nos Estados Unidos quanto na Europa, onde se apresenta regularmente. É professor adjunto no Departamento de Composição da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e tem suas composições estão pela Editora Lemoine de Paris e pela GSP (Guitar Solo Publications – San Francisco, CA – USA). Suas 
obras para violão têm sido gravadas e tocadas em concerto por grandes intérpretes ameri-
canos e europeus . 
Seus lançamentos Camerístico (CD para violão e orquestra com obras originais e arranjos), Ritmos Brasileiros (livro+CD - um trabalho de pesquisa dos principais ritmos brasileiros de todas as regiões do Brasil) e o projeto do CD Cristal, que é constituido por um CD mais um álbum de partituras da transcrição fiel da gravação, tiveram grande repercussão tanto no Brasil quanto no exterior. Em 2011 lançou dois trabalhos didáticos de grande relevância para a literatura violonística brasileira. Um método para violão de sete cordas, em parceria com Rogério Caetano, abordando de maneira direta e objetiva todo o universo do samba e do choro (“Sete Cordas, técnica e estilo” - Editora Garbolights – Rio de Janeiro, RJ - www.garbolights.com.br) e um compêndio de Harmonia, em três volumes que traduzem mais de vinte e cinco anos de atividades didáticas ensinando essa matéria (Cadernos de Harmonia - Editora Garbolights –
Rio de Janeiro, RJ - www.garbolights.com.br). Todos esses livros que representam os dois 
métodos vêm acompanhados de CDs de áudio com uma série de exemplos musicais gravados pelo próprio autor). Em novembro de 2012, fez em São Paulo a primeira apresentação de sua obra “Lendas Amazônicas – Fantasia concertante para dois violões e orquestra”, em cinco movimentos. Em 2014 lançou em parceria com o acordeonista Toninho Ferrragutti o CD “Comum de Dois”, resultado do prêmio recebido da ProAC de São Paulo. Em 2016 gravou, com o apoio do ProAc de São Paulo, um CD em homenagem ao centenário do nascimento de Dilermando Reis cujo título é “Dois Destinos”. Em maio de 2017, apresentou na Rússia, em primeira audição mundial, seu “Concerto Calunga, para violão e orquestra”.

 

“Marco's impeccable technique and feel bring each composition alive, Hav-
ing only performed these works with a rhythm section, this recording of solo

renditions of these works has imparted an incredibly powerful feel and

groove to each of the many styles of Brazilian music found on this disc, in-
cluding: street samba, baiao (utilizing slap bass techniques), maracatu and

frevo, a dream-like version of seresta, the forro and, of course, the choro.
Of special note is the sound quality of the recording achieved by the engi-

neer, Dean Kamei, founder and head honcho at Guitar Solo Publications,
their relationship having begun over a decade ago with this disc acting as
their first attempt at capturing the diverse and vital sounds of Brazil. The
guitar sound is warm and inviting, giving this North American guitarist a

sense (and longing) of the exotic and vital musical world that is encom-
passed in the land of Carnival.” — John Martin, Guitart Magazine

“...a startling clean technique combined with a 'looseness' rarely found out-
side jazz and funk circles. If you think the Assad Brothers are amazing then

Marco Pereira will most likely make you go 'ooh' just like when you first

heard the synchronized conflagrations of the world's number one duo. An-
other GSP triumph; highly recommended.” —Tim Panting, Classical Gui-
tar Magazine

“Some players make you smile when you hear them play because you know

inside they bring forth a rare gift through their interpretations, arrange-
ments, and compositions that others may never find — a certain poetry ex-
ists. Mr. Pereira will keep you smiling throughout the 44 minutes included

on his recent recording for GSP Records. Pereira composes music that

sounds incredibly improvisationary at times but always the work of a stun-
ning virtuoso talent. Marco's music contains captivating melodic material

with rhythmic variety allowing the listener to bask in the glorious sounds

that flow naturally from his nylon-string guitar. I can't imagine my collec-
tion without this CD!” — Fred Gillett, Fingerstyle Guitar Magazine

“Marco Pereira's first recording of entirely self-penned solo pieces is a rev-
elation, the kind of album that makes you reconsider the stifling expectations

sometimes associated with the "classical" guitar, perhaps the most glorious

of all six-strings. Rooted in such a strong cultural tradition, the tunes some-
times sound familiar, yet Pereira avoids the cliches that players often fall

back on. ...the harmonic depth and rhythmic grooves of such pieces as ‘Tio
Boros’ and ‘Bate-coxa’ will have fellow guitarists shaking their heads in
amazement.” — Teja Gerken, Acoustic Guitar Magazine
“...a collection of lively and moving celebrations which vicariously afford a
peek into several windows of Brasilian mood. ...Pereira breathes life into
these pieces, magically animating musical notes rendered on solo guitar

into flamboyant Rio street scenes. Pereira plays with the lightning-fast pre-
cision of a studied classical player, but exhorts his own unique voice with

some striking stylistic nuances. I can tell you that Marco Pereira’s ‘Origi-
nal’ is fantastic.” — Alan Fark, Minor 7th

“This recording not only was musically exhilarating, it also provided a vir-
tual cultural tour of Brazil, all courtesy of Marco Pereira, who took care of

all the technical details to leave the listener to just enjoy and dream away.
This CD deserves kudos not only for the wonderful music but also for the

masterful programming of the pieces.” — Raul Jose, Guitarreando News-
letter/ACGS

"In a country where the classical guitar plays a major role in representing

the spirit of its music, Marco Pereira stands out as a premier soloist, com-
poser, and arranger. The beauty of his sound, his impeccable performances,

plus the alluring intricacy of his harmonies create a palette of wonderful
colors." — Oscar Castro-Neves
“These pieces reflect the romanticism, myster, ‘joie de vivre,’ and harmonic/
melodic invention that characterizes so much Brazilian music, and all are

exquisitely played by one of Brazil’s best guitarists.” — Ron Forbes-
Roberts, Acoustic Guitar Magazine

“Performing on both 6 and 8 string guitars, Pereira's playing is wonderful.
The choice of repertoire should please both the avid listener of Brazilian
music and the novice alike. This disc is a must have for the fan of Brazilian
music” — Phillip Hemmo, Minor 7th Review
“I did get to listen to the Marco Pereira CD and was knocked out! Beautiful

player with loads of technique and style... fantastic! Valsas Brasileiras’ ex-
plores the versatility and diversity of the Brazilian Waltz. ...Pereira’s play-
ing is wonderful. ...we are treated to refined, well thought through interpre-
tations. This disc is a must have for the fan of Brazilian music.” — Ron

Casey, Virtual Guitar Magazine
“The CD has everything that I look for in a recording—great (not just good)

guitar playing, music that takes you away, wonderful ‘feel’, and also excel-
lent recording quality.” — Raul Jose, Arizona Classical Guitar Society

Newsletter
"This is a splendid solo collection of twelve Brazilian waltzes by guitarist
Marco Pereira, the powerhouse player who most recently graced vocalist
Luciana Souza's Gramy-nominated "Brazilian Duos" CD. Here, Pereira
again demonstrates that the best gentleness comes from strength: while the
overall feel of "Valsas Brasileiras" is relaxing and tender, his mastery of the

instrument and its harmonic possibilities lifts the music out of the "ear can-
dy" category into something direct and profound. This is an elegant, roman-
tic CD, a superb antidote to the troubling noises all around us these days."

— Judith Schlesinger, All Music Guide
The guitar virtuoso Marco Pereira combines the strength of his musical

ideas and the warmth he breathes into them with a superb technique to cre-
ate dazzling and inspired music - Bruce Gilman - Brazzil Magazine